Saturday, July 18, 2009

Kemalangan Pelajar Jatuh Tingkat 4

Assalamualaikum & salam sejahtera:

Saya doakan moga semua mahasiswa berada dalam peliharaan Allah swt selalu.
Menyingkap kes kemalangan tragis pada 13 Julai lalu, banyak iktibar boleh diambil.

Pertama: sekiranya mahasiswa yg pernah melihat kelakuan yg merbahaya di laporkan kepada pihak kediaman, mungkin tindakan awal dapat diambil bagi mencegah kejadian serupa itu berlaku di sini.

Kedua: Menyampai maklumat demi kebaikan adalah merupakan sesuatu yang dituntut oleh agama. Islam menuntut agar kita sentiasa ingat-mengingati antara satu sama lain. Pepatah Melayu "Jangan jaga tepi kain orang" merupakan ungkapan yang cukup tidak menepati tuntutan Islam.

Ketiga: kawan yang baik adalah seseorang yang sentiasa menjaga kebajikan dan kesejahteraan kawannya bersandarkan kepada tuntutan Islam.

Keempat: keberanian yg ada dalam diri kita adalah satu anugerah Allah. Gunakannya pada tempatnya dan sesuai dengan masanya.

Kelima: jangan kita letakkan diri kita dalam sentiasa melakukan perkara-perkara mungkar dalam kita mencari ilmu pengetahuan. Kita tidak akan dapat keberkatan sepanjang kita menimba ilmu.

Mudah-mudahan para mahasiswa sentiasa memikul amanah yg diberi oleh Allah swt dgn menjaga diri, akhlak dan tingkah-laku sebaik-baiknya.

Wassalam.

Ayahanda.

1 comment:

  1. ksj mang best...rindu kat ksj walaupon skrg dah terpakse duk dlam hutan (UTM Skudai)

    ReplyDelete